Munkák (amatőr és profi)

Szerkesztés alatt

Amatőr filmek


Ságvári Endre Gimnázium (Kazincbarcika)

KAMERA filmkör (vezetője: Latzkovits Endre)
Sok megyei, országos és nemzetközi amatőrfilmes fesztiváldíj.

Mánia

  • 1977. és 1978., kétszer leforgatva – Papírkivágásos animáció, több rétegű üveges állványon
  • Író, tervező, rendező, animátor
Első MTV riport – Pergő Képek c. műsor

Az első amatőr filmemet még tizenhat éves koromban készítettem el, pusztán kíváncsiságból. E téren egy – fotózásról szóló könyvön kívül – nem tudtam sehol sem informálódni, nem volt még internet, nem voltak tv csatornák, nem volt semmi, csak a támasz nélküli akaratom. Kaptam kölcsön egy 2×8 mm-es kamerát, és az első próbálkozásomhoz kitaláltam egy kis történetet, melynek a ‘MÁNIA’ címet adtam. A számomra ismeretlen területen azonban nem akartam túl sok energiát befektetni, ezért a papírkivágásos technikát választottam. A srác, akitől a kamerát kaptam kölcsön, magyarázott valamit a másodperc és a képkockák számával kapcsolatban, de valahogy nem igazán értettem meg, hogy valójában mit is akart mondani. Megcsináltam a történet szerinti háttereket és figurákat, aztán máris nekiláttam a munkának. Elég gyorsan haladtam, mert a figurákat a lehető legegyszerűbbre terveztem. A külön test, a külön lábszár nélküli lábfejek és a ‘lebegő’, rövid alkarokra rajzolt kezek voltak ‘csak’ azok, melyeket mozgatnom kellett. Hadd legyek most szerénytelen: gyorsan és jól rajzolok, de a figurák egyszerűsítése valóban célom volt, mert a végeredmény – főleg technikailag – mindennél jobban érdekelt. Mint később kiderült, jól gondoltam, a mozgások valóban szépen kompenzálták a lábszárak és a felkarok hiányát még a film elején lévő pisilős kutyusnál is, de az animáció elképesztően lassú volt. A szintén kölcsön kért vetítőgép is csak teljes fordulatszámon volt képes elfogadható mozgást adni. Ám az volt az a pillanat, mikor rájöttem, hogy mit igyekezett korábban elmagyarázni a srác, mi is a másodperc és a kockaszámok közötti kapcsolat! 1978 elején ezért ismét leforgattam a filmet, de akkor már ügyeltem a 18 kocka/másodpercre. Minden mozgást akként számoltam ki, hogy egy mozdulat mennyi időt és az az idő mennyi fényképet kíván. Forgatás után aztán alig vártam, hogy a fürdőszobában (otthoni filmlabor) megszáradjon az ívekben felaggatott filmszalag. Mikor vetíteni kezdtem, azonnal látszott, hogy a másodpercenkénti 18 kockára számított animációm sikeres lett! Így indult el hát az amatőr filmes pályám, s ezzel az első próbálkozásommal több hazai amatőr filmes fesztiválon is díjazott lettem. Külön örömömre szolgált, hogy a zsűri mennyire kiemelten dicsérte meg a leegyszerűsített figuráimat, habár ez az ‘egyszerűsítés’ számomra csak magától értetődő volt. Bevallom, azért nagyon jól esett az a dicséret, és mivel e film kapcsán még az MTV-ben is riportot készítettek velem a ‘Pergő képek’ című műsor első színes adásában, ezért lelkesen nekiláttam a következő filmem témáján gondolkodni.


1+1=1

  • 1979. – Rajzfilm
  • Író, tervező, rendező, rajzoló


A Híd

  • 1979. – Papírkivágásos animáció, több rétegű üveges állványon
  • Író, tervező, rendező, animátor

A következő amatőr filmem – melynél ismét a papírkivágásos technikát választottam -, ‘A HÍD’ című film volt. A történet csak egy szereplőre épült, de a Mánia egyszerűsített figurái alapján (melyet akkoriban egy fesztivál zsűrije nagyon megdicsért), e figurát is hasonló módon terveztem meg. Úgyhogy ismét jött a kevesebb munkával járó külön lábfej, külön kézfejek és a külön test, melyhez egyetlen végtagnak sem volt semmilyen kapcsolata. A film elkészült, és mint ahogy az várható volt, az animáció a mozgó figurát ismét szépen egybe ‘kötötte’, én pedig ismét sikeresen szerepelhettem ezen újabb kis munkámmal az amatőr filmes fesztiválokon, immár külföldön is.
Ezt az egyszerűsített ‘anatómiát’ később profi filmes koromban is többször alkalmaztam, még számítógépes 3D-s környezetben is. (TAP, SOLE)

Két rövid, összevágott részlet:

A teljes film egy-egy filmkockában:


Az ember tragédiája – részlet

  • 1979.-1980. – Rajzfilm
  • Író, tervező, rendező, rajzoló


Katonaság:

Kiváló Áruk Fóruma

  • 1981. – Tárgyanimáció
  • Író, tervező, rendező, animátor


Magyar Iparművészeti Főiskola – Typo-grafikai Tanszék animációs szak

1981/82 tanévtől 1985/86 tanévig

Ad infinitum

  • 1982. – Vegyes technika, kísérleti fényanimáció
  • Író, tervező, rendező, animátor


Süti

(Részletek és a kivágott jelenetek külön menüben!)

  • 1983. – Tárgyanimáció – 16 mm-es “erőteljes” rendezői változat
  • Író, tervező, rendező, animátor

Süti

  • 16 mm-esről 35 mm-esre nagyított, ‘vágott’ változat – forgalmazott verzió

Ujjhullám

  • 1984. – Kézanimáció, szuper 8-as verzió
  • Író, tervező, rendező, animátor, zene

Marhamájkrém (csak egy hirtelen ötlet)

  • 1984. – Tárgyanimációs ‘reklám-vicc’ – Super 8 mm
  • Rendező, animátor, hangok

Diplomafilm:

Star Mors

(Részletek külön menüben!)

  • 1985. – Báb- és tárgyanimáció
  • Író, tervező, makett készítő, rendező, animátor
Jeles, dicséretes diploma: 1986. – Animációs filmművész

Profi munkák

Pannónia Filmstúdió (nem teljes lista)

Star Mors

  • Film végi átalakítás

Ujjhullám – Finger wave

(Részletek külön menüben!)

  • 1986. – Kéz-animáció, 35 mm-es verzió
  • Író, tervező, rendező, animátor, zene

Vianco Stúdió

Kastanka

  • 1988. – 2 részes animációs TV film – Papírkivágásos animáció, több rétegű üveges állványon
  • Forgatókönyvíró, háttér- és figuratervező, rendező


Örökzöldségek

  • 1988. – 7. epizód, animációs TV sorozat – Belső vázas gumifigurák “tárgyasztalon”
  • Író, forgatókönyvíró, rendező

DooDoo

  • 28. epizód, animációs TV sorozat – Belső vázas gumifigura “tárgyasztalon”
  • Író, forgatókönyvíró, rendező


Krisztofóró – 1. évad

(Részletek külön menüben!)

  • 1989. – 13. epizód, animációs TV mesesorozat – Plasztik animáció, illetve belső fémvázas gumifigurák, több rétegű üveges állványon
  • Forgatókönyvíró, háttértervező, zenei összeállító, rendező

Mikro Stúdió Kft.

Tátika-klip

  • 1990. – Bábanimáció
  • Író, forgatókönyvíró, tervező, rendező

Krisztofóró – 2. évad

(Részletek külön menüben!)

  • 1991. – 13. epizód, animációs TV mesesorozat – Plasztik animáció, illetve belső vázas gumifigurák, több rétegű üveges állványon
  • Író, forgatókönyvíró, tervező, zenei összeállító, rendező

Krisztofóró – 3. évad

(Részletek külön menüben!)

  • 1993. – 13. epizód, animációs TV mesesorozat – Plasztik animáció, illetve belső vázas gumifigurák, több rétegű üveges állványon
  • Író, forgatókönyvíró, tervező, zenei összeállító, rendező

Krisztofóró – 4. évad

(Részletek külön menüben!)

  • 1994. – 13. epizód, animációs TV mesesorozat – Plasztik animáció, illetve belső vázas gumifigurák, több rétegű üveges állványon
  • Író, forgatókönyvíró, tervező, zenei összeállító, rendező

Ezen időszak alatt 2 félévig animációs filmtechnika tanár a Magyar Iparművészeti Főiskolán.
Az MTV Híradó egyik főcímének rendezője, mely főcím a 90-es évek elején „futott”.

Stúdió Mikro Rt.

Kék egér – sorozat

(Részletek külön menüben!)

  • 1998. – 26. epizód, animációs TV mesesorozat – Papírkivágásos animáció, több rétegű üveges állványon
  • Forgatókönyvíró, figura- és háttértervező, dialóg és ének vezérhang készítő, rendező

Varga Stúdió

A stúdióban először a produkciók grafikai, képi arculatának fejlesztése, effektek kidolgozása, látványtervezés és mozgástesztek készítése volt a feladata.

Auguszta

  • gyurma animációs film
  • 2 epizód forgatókönyvíró

Beach peach

  • animációs film
  • Forgatókönyvíró – 1998.

Bimoclomol stresszfehérje

  • 1998. – animációs reklámfilm
  • Képes forgatókönyv készítő, animatic készítő, computeres munkák szakmai felügyelete, zeneszerző, rendező

Westel Domino Football VB

  • 1998. – animációs reklámfilm
  • Képes forgatókönyv készítő, animatic készítő, computeres munkák szakmai felügyelete, 3D számítógépes animátor, animációs rendező

Westel Domino Football VB (2)

  • 1998. – animációs reklámfilm
  • Animatic készítő, computeres munkák szakmai felügyelete, 3D számítógépes animátor, animációs rendező

Tomi Kristály/Rex

  • 1998. – 4 db reklámfilm
  • Képes forgatókönyv és beállítási rajzok készítése, animációs részek natúr filmbe illesztésének ellenőrzése, animációs részek rendezője

TAP

  • 1998. – natúr és computer-animáció
  • Figuratervező, mozdulattervező – 3D számítógépes animátor, animációs rendező
A TAP, mint az első 3D számítógépes animációm.

Életem első, általam készített számítógépes animációm a TAP figurával kapcsolatban volt, még a Varga Stúdióban. Akkoriban csak irányítottam a 3D-sek munkáját, de éreztem, hogy meg kell tanulnom a Softimage programot használni, mert különben később még ‘visszaüthet’ e szoftver ismeretének hiánya. Épp valamilyen mosószeres reklámot készítettem, mikor érkezett a stúdióba egy olyan munka lehetősége, melyben a főszereplő figurát is meg kellett tervezni. A feladat elég egyszerű volt, egy korong szerű (talán fényérzékeny) formából kellett figurát tervezni, melyet aztán később rövid 3D-s animációs filmecskék szereplőjeként szerettek volna használni.

A stúdió versenyeztetni kezdte a munka iránt érdeklődő alkotókat, én meg úgy gondoltam, hogy az aktuális munkám mellett én is megpróbálkozom a tervezéssel. Akkor már túl voltam sok MTV által rendelt filmen és filmsorozaton, ezért a háttér és kellékek tervezése mellett már elég nagy gyakorlatom volt a figuratervezésben is. Mikor megmutatták az alapul szolgáló egyszerű ‘TAP’ korongot, azonnal tudtam, hogy csakis egyfajta leegyszerűsített ‘alaki kiegészítők’ jöhetnek szóba, mégpedig olyanok, mint amilyeneket a ‘MÁNIA’ és ‘A HÍD’ című filmjeim szereplőihez is terveztem egykoron, s melyek a korong jellegzetes formai megjelenésén sem változtatnának!

Így hát a figura terve szinte már az első pillanatban összeállt a fejemben, és mikor aznap este hazamentem, azonnal fel is vázoltam az elképzelésemet egy fázispapírra: külön testrészek, összehajtható papírlapként pislogó szemek, hajforma, stb, mely a ‘TAP’ egyszerű korongjához illettek.

Másnap már a ‘letisztított’, színesben megrajzolt tervekhez is nekiláttam, s miután leadtam a stúdióban az anyagot, tovább folytattam az épp aktuális munkámat. (Színesben még egy női szereplőt is terveztem, melynek szempillás szemeit később a fiúknál is használtam.)

Teltek-múltak a napok, aztán egy alkalommal megkeresett E. Kati a gyártásvezetőnk, és elmondta, hogy az én figuratervem nyerte el a megrendelő tetszését! Azt, hogy milyen tervek készültek még az enyémen kívül, sajnos sosem tudhattam meg (tudomásom szerint soha nem is tették publikussá), pedig nagyon kíváncsi lettem volna rájuk. A kapott örömhír után azonban a gyártásvezetőnek volt még egy számomra eléggé kínosnak mondható közlése is: nekem kellene Softimage-ban, a 3D-s szoftverben leanimálnom a figurát a kis filmecskékhez!

Na, munkával kapcsolatban akkor kaptam először frászt életemben! Azt, hogy a TAP jellegzetes formájához illően egyszerű ‘alkatrészekből’ álló, s épp ezért könnyen animálható figurát terveztem, utólag akár ‘bölcs előrelátásnak’ is mondhatnánk, de arra egyáltalán nem számítottam, hogy a figurát egyszer majd nekem kell leanimálnom! Addig a napig a Softimage szoftver egerét csak ‘piszkálgattam’ a rajzos munkáim mellett, de ez a nekem szánt feladat már teljesen más tudást igényelt, és e tudással bizony én akkor nem rendelkeztem.

Végül munkatársnak megkaptam Sz. Bálintot (később én ‘Hosszúhajú-kopasz Bálint”-nak becéztem, mert hol vállig ért haja, hol pedig meg teljesen kopasz volt), és ez a végtelenségig csendes és türelmes ember volt az, aki megtanított a 3D-s szoftver animációs részének használatára. A minimalista tudásommal előbb elkészítettem a figurát 3D-ben, ő pedig szépen kijavította az építési hibákat, s közben csak magyarázott és magyarázott türelmesen csendes, sőt a csendesnél is egyre csendesebb hangon. Sokszor a mondatai egy részét már nem is hallottam, ezért folyton megkértem, hogy ismételje el onnantól, hogy… …Szóval kezdje el az elejétől még egyszer! Ő pedig ismét elkezdte végtelenül türelmesen a már egyszer elmondott ‘mondókáját’ előbb hangosan, majd mind csendesebben és egyre csendesebben…

Egymás mellett ülve dolgoztunk a rövid határidő súlya alatt, de szerencsére úgy ragadt rám a sok megtanulni való, mint légy a légypapírra. Éjszakánként is a stúdióban dolgoztam, és a feleségem hozott be vacsorát (meg ami csak kellett), hogy a munka határidőre elkészülhessen. A filmecskék végül szépre sikerültek, én pedig e ‘mélyvízű ugrással’ elindulhattam a számítógépes 3D animáció világába.

Epizódok:

Teaser II., Explanation, Go’n’get I., Go’n’get II., Go’n’get III., Reminder I., Reminder II., ID on, ID off, Műsorelőzetes


Citrom Vili

  • 1999. – animációs reklámfilm
  • 3D számítógépes animátor

CAMPONA reklámok

  • Figuraterv készítés – 1999.

Lay’s on the beach

  • 1999. – animációs reklámfilm
  • 3D számítógépes animátor, animációs rendező

Tempo Catwalk

  • 1999. – Stop motion, tárgyanimációs reklámfilm
  • Animatic készítő, stop motion kameramozgató, animációs rendező

Saga Tea

  • gyurma-animációs reklámfilm
  • Képes forgatókönyv és animatic készítő – 1999.

HASBRO – A játék világa

  • 1999. – animációs reklámfilm
  • Zeneszerzés, animatic készítés, 3D számítógépes animátor, natúr felvételek elkészítése, narrátor hangfelvétel szakmai irányítása, animációs rendező

CIF – CLIFFHANGER

  • 1999. – reklámfilm
  • 3D számítógépes animátor, animációs rendező

Little Beasties

  • 2000. – animációs film
  • 3D számítógépes animátor, zeneszerző, animációs rendező

Super Rudi – Fitness check

  • 2000. – natúr és animációs reklámfilm
  • Animatic rendező, 3D számítógépes animátor, animációs rendező

CIF – CLIFFHANGER (második verzió)

  • (2000. – natúr és computer animációs reklámfilm)
  • 3D számítógépes animátor

Pillsbury – Doughboy

  • 2000. – tesztanimáció
  • 3D számítógépes animátor

Post Edison

A felsorolt reklámfilmekben “változóan” storyboard készítő, 3D számítógépes animátor, 3D számítógépes figuratervező, animációs rendező
  • CHIO Master Crok – 1., 2., 3.

  • CHIO Master Crok – 4., 5., 6.

  • Füles

  • Mustáros Chio

  • Sole Tej

  • CHIO MASTER CROK (Harci kártya 1.)

  • MKB

  • CHIO MASTER CROK (Harci kártya 2.)

  • XENICAL (számítógépes teszt-animáció)

  • CHIO MASTER CROK (Tűz-víz)

  • CHIO MASTER CROK (Cartoon Network)

  • ZEWA

  • OMV

Milli Lights – Icipiciri

  • 2002. – 3D animációs, egész estésre tervezett film rövid “ízelítője”, a stúdió igazgatójának messzemenő támogatásával.
  • Író, figura- és háttértervező, szinkronhang, 3D figura építő, 3D számítógépes animátor, rendező

Stormregion – számítógépes játékok

Codename: Panzers Phase One

Történet és “in game”-film író, képes forgatókönyv és vezérhangos animatic készítő, pálya játékmenet író, pályatervező, pályaépítő, mocap-szereplő

Codename: Panzers – Phase Two

Pályaépítő

Rush for Berlin

Vezető pályaépítő

Codename: Panzers Cold War

Vezető pályaépítő

Néhány demó kép a pályaépítő ‘szemszögéből’:


Barcika Art Kft. (Kazincbarcika)

Kulturális szervező, grafikai tervező, alkotó

Kabarci

(Részletek külön menüben!)

Kazincbarcika város kabalafigurájának grafikai megtervezője, megrajzolója. (A plüss-figurához nincs közöm.)

Barcika-óra

(Részletek külön menüben!)

Kolorbarcika órájának grafikai megtervezője, megrajzolója. (A kép eredetijét a Mezey István Művészeti Központban lehet látni.)

Kabarcity látképe

(Részletek külön menüben!)

A városkép grafikai megtervezője, megrajzolója.  (A falikép verziót a Mezey István Művészeti Központban lehet látni.)

Egyéb munkák

Videoklipek (nem teljes lista)

100 Folk Celsius – LEGO

  • hagyományos filmtechnika
  • Forgatókönyvíró, animátor, rendező


Dolly Roll – Játék az élet

Forgatókönyvíró, rendező (MTV stúdió)

Jeremy

  • Régi verzió, „korabeli” videotechnika
  • Forgatókönyvíró, rendező

100 Folk Celsius – Három kívánság

  • „Korabeli” videotechnika
  • Forgatókönyvíró, rendező

Hanglemez borítók (nem teljes lista)

Tervező és grafikus
  • Best of Bach

  • GM-49

  • 100 Folk Celsius – Három kívánság